Wzrasta liczba dzieci regularnie korzystających z internetu. Niestety, coraz częściej odwiedzają one strony o treści nieodpowiedniej dla ich wieku.
Wyniki 2. edycji raportu eKid wskazują, że internet coraz mocniej wrasta w życie dzieci i młodzieży. Z analiz wynika, że w porównaniu z danymi z pierwszej edycji – odsetek heavy userów sieci w wieku 7-12 lat wzrósł z 41 proc. do 50 proc.
12 proc. polskich internautów to dzieci poniżej 16 roku życia. 9 proc. internautów nie skończyło jeszcze 13 lat. Wśród najmłodszych użytkowników internetu większość stanowią chłopcy (w grupie 7-12 lat 65 proc., a w grupie gimnazjalistów 60 proc.).
Czego poszukują dzieci w internecie? Niezmiennie najpopularniejszą kategorią jest kultura i rozrywka – strony zawierające gry, informacje o bieżących wydarzeniach kulturalnych, witryny radiowe. Rekord popularności zanotowały witryny z kategorii „Społeczności” (blogi, czaty, portale społecznościowe) – Wśród dzieci poniżej 13 roku życia, w maju aż 48 proc. przynajmniej raz zajrzało na witrynę erotyczną. Najczęściej odwiedzane serwisy w tej kategorii to nk.pl oraz Facebook.
Niepokojącym zjawiskiem jest wzrastająca popularność stron internetowych o treści nieodpowiedniej do wieku. W porównaniu z wynikami 1. edycji opracowania eKid, wzrósł odsetek dzieci odwiedzających w internecie strony erotyczne. Wśród dzieci poniżej 13 roku życia, w maju aż 48 proc. przynajmniej raz zajrzało na witrynę erotyczną. W grupie wiekowej 13-15 lat odsetek ten wynosi aż 52 proc. – o 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji.
eKid to cykliczne opracowanie pokazujące aktywność dzieci w wieku 7-15 lat w internecie. Raport powstaje co pół roku we współpracy Polskich Badań Internetu z Fundacją Kidprotect.pl . Do stworzenia raportu wykorzystywane są dane z badania Megapanel PBI/Gemius, które jest standardem pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. eKid jest pierwszą w Polsce analizą opartą na rzeczywistym pomiarze ruchu użytkowników w Internecie. Badaniem objętych jest obecnie około pięciu tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych. Więcej informacji na temat badania Megapanel dostępnych jest na stronie pbi.org.pl.
Fundacja Kidprotetct.pl jest pierwszą organizacją pozarządową w Polsce, która zajęła się problemem bezpieczeństwa dzieci w internecie. Od 2009 roku, wspólnie z Grupą TP realizuje program profilaktyczno-edukacyjny „Szkoła Bezpiecznego Internetu” skierowany do szkół w całej Polsce. Wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka realizuje czwartą odsłonę ogólnopolskiej kampanii społecznej „Stop pedofilom!”, która zwraca uwagę dorosłych na problem uwodzenia dzieci w Sieci. W ubiegłym roku przeprowadziła kampanię ”Nasze dzieci w Sieci”, w której wzięły udział znane osoby ze świata sztuki i mediów. Poprzez Centrum Edukacyjne Fundacja Kidprotect.pl oferuje szkolenia z bezpiecznego internetu nauczycielom, uczniom oraz rodzicom w całej Polsce. Przyznaje bezpłatny certyfikat „Strony Przyjaznej Dzieciom”, który może uzyskać każda strona spełniająca warunki strony bezpiecznej dla dzieci młodych użytkowników.
Polskie Badania Internetu to firma badawcza tworzona przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska – w celu stworzenia standardu badań internetu w Polsce. PBI promuje wiarygodne i rzetelne badania polskiego internetu, jako nieodzowne narzędzia dla podmiotów korzystających z reklamy on-line. Misją PBI jest przyczynienie się do rozwoju polskiego internetu, jako medium zbadanego, a tym samym wiarygodnego dla reklamodawców, agencji reklamowych inwestorów oraz firm, których działalność jest związana z internetem. PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.